آیا گیاهان دارویی و خوراکی شهرمان را می شناسید؟

اقلید نیوز:
برگرفته از کتاب بل بر بلندای فارس نوشته دکتر سید مهدی خیر اندیش

گیاهان خوراکی شهرستان اقلید

قارچ-کوهی(کماگوشت

برخی گیاهان که در نواحی مرتفع وحتی دشت های هموار این شهرستان می روید جنبه غذایی و دارویی دارند.عموم این گیاهان در فصل خاصی از سال بویژه بهار وتابستان میرویند وعمر آنها نیز کوتاه است.

  • ریواس:که در زبان محلی به آن رواسه نیز می گویند،ترش مزه است و در نیمه دوم بهار در کمرکش کوه ها می روید،جنبه دارویی نیز دارد.
  • قارچ:که در میان مردم به هکال معروف است ،از اواسط فروردین تا نیمه های اردیبهشت در ارتفاعات ودامنه کوههای شهرستان به ویژه شهر میان،منطقه شلمزار،دره گل، تنگ میشان احمد آباد،کوه های سید محمد،آب باریک واطراف گردنه ی تیمارگون می رویند وجنبه خوراکی دارند.
  • پیاز کوهی:از گیاهان معطر و خوراکی است که همراه با قارچ می روید ومردم آن را از کوه می آورند وخشک می کنند ودر طول سال از آن استفاده می کنند.در بیشتر کوه های اقلید مانند لایسیک،لانا،چشمه خنک،آب باریک،بصیران،آب جارو واطراف گردنه ی تیمارگون به وفور یافت می شود.
  • لیزک:این گیاه مانند پیاز کوهی ارزش غذایی دارد ومعمولا در کوه های امامزاده اسماعیل وبکان می روید.
  • جاشیر:از جمله گیاهان خوراکی است که در اغلب کوه های شهرستان می روید البته نوعی از این گیاه نیز برای خوراک حیوانات استفاده می شود که به جاشیر گاوی مشهور است.
  • کنگر:از جمله گیاهان خوراکی است که از اواخر اسفند ماه تا اواخر فروردین یافت می شود،در اطراف روستاهای آسپاس ،سده و تا حدودی در کوه های شهر اقلید میروید وبا لبنیات مصرف می شود.

صعلب،مچه، پونه،کارده،سبنج،سیرموک،بیلهر از دیگر گیاهانی است که مردم آنها را از دل کوه ها وطبیعت سرشار از نعمت شهرستان می گیرند ودر پخت غذااز آن ها استفاده می کنند.

 

گیاهان دارویی شهرستان اقلید

  • بسیاری از گیاهانی که خاصیت دارویی دارنددر اطراف کوه های شهرستان اقلید می رویند ومردم از آن به طور سنتی جهت تسکین و درمان درد های متفاوت استفاده می کنند از جمله این گیاهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آویشن،گل هرمونه،بو مادران ، گل پونه،شیرین بیان، بارهنگ،توسک،اس خدوس،یونجه گل زرد،گل گاو زبان،خار شتر،شاه تره،خاکشیر،آلیده اولیده،اسپند،زهراوی(چویل)،پونه کوهی،گل مادر ختم، چوب کارزان و چوبک


+ارسال مطلب یا عکس در مورد این موضوع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *