عکس رنگین کمان بعد از باران در اقلید

اقلید نیوز:
اقلیدعکس:
عکس از رنگین کمان زیبای پس از باران دیروز شهرستان اقلید.

میدان باغستان

ارسال از کاربران اقلیدنما

eghlidnama-rangin-kaman

این عکس هم از آقای پارسا که مربوط به زمانی دیگر در چشمه رسول الله (صلوات الله علیه) می باشد:

رنگین-کمان-اقلید

رنگین‌کمان جلوه شگفت‌آوری از طبیعت است که موقع بارش و یا پس از بارندگی باران دیده می‌شود.

رنگین‌کمان چگونه تشکیل می‌شود؟
این منظره زیبا از شکستن نوری که از میان قطرات باران گذشته است، پدید می‌آید. در اینجا قطرات باران هر کدام نقش منشوری را دارند. که نور خورشید را تجزیه و بازتاب می‌کند و باعث تفکیک رنگ‌ها به‌صورت مرتب و شکل هندسی زیبایی می‌شوند.

می‌دانیم که نور سفید ترکیبی از هفت رنگ است که به‌وسیله منشور و … تجزیه می‌شود، همان طوری که در منشور ، نوری که کمترین طول موج را دارد (بنفش) بیشتر منحرف می‌شود، لذا رنگ بنفش با حداکثر انحراف در پایین کمان قرار می‌گیرد و رنگ قرمز که بیشترین طول موج را دارد، در بالای کمان دیده می‌شود. ترتیب رنگ‌ها به‌صورت زیر است:

قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش.

چه موقع رنگین‌کمان دیده می‌شود؟

اغلب رنگین‌کمان موقعی دیده می‌شود که هم باران می‌بارد، و نیز از سوی دیگر خورشید می‌تابد و ما نیز بین این دو قرار گرفته‌ایم. یعنی خورشید باید از پشت سر ما بتابد و باران هم در جلوی روی ما ببارد. در این حالت نور خورشید از پشت سر ما به قطرات باران می‌رسد، این قطرات نور را تجزیه کرده و آن‌را به شکل نوارهای رنگین درمی‌آورند.

برای وقوع این پدیده، خورشید، چشم ناظر و وسط قوس رنگین‌کمان باید هر سه در یک امتداد مستقیم قرار گرفته باشند. پس اگر خورشید در آسمان خیلی بالا باشد، هرگز چنین خط مستقیمی درست نمی‌شود، از این‌رو رنگین‌کمان را تنها در صبح زود و یا موقع عصر می‌توان دید.

سخن امام على عليه‌السلام درباره رنگين‌كمان:

سدى از استادان خود نقل كرده، مى‌گويد: روزى امير المؤمنين به آسمان نگريست و قوس قزح را ديد، فرمود: شما به اين چه مى‌گوييد؟ گفتند: ما آن را قوس قزح مى‌ناميم، فرمودند :چنين مگوييد، بلكه بگوييد: كمان خدا و نجات غريق.

امام حسن علیه‌السلام می‌فرمایند:

بین السماء و الأرض دعوة المظلوم. و قال: قزح اسم الشیطان، فلا تقل قوس قزح و هو قوس الله، و علامة الخصب، و أمان لأهل الأرض من الغرق.

دادخواهی مظلوم بین آسمان و زمین است. و فرمودند: قَـزَح اسم شیطان است پس به رنگین‌کمان، قوس و قزح نگویید و رنگین‌کمان قوس خدا و علامت نیکو حالی آسمان است و امانی است برای اهل زمین از غرق شدن.

 

 


+ارسال مطلب یا عکس در مورد این موضوع

اقلید جان

سلام،مدیریت فنی سایت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *