پاره ای از ویژگیهای دلاوران قشقایی

بسم الله الرحمن الرحیم

اقلیدنما:

اقلید قرهنگ:

قشقایی:

این متن ارسالی از دوست عزیز جناب آقای علیجان اسدپور آقای علیجان اسدپور از خطه غیور کهگیلویه و بویراحمد از خطه غیور کهگیلویه و بویراحمد می باشد.

یادآور می گردد این متن توسط یک قشقایی عزیز بررسی و مواردی فقط از متن اصلی کاسته شده است.

دعوت می کنم به خواندن و تحلیل نوشته این دوست عزیز.

بنام خدا
“پاره ای از ویژگیهای دلاوران قشقایی ”
با سلام به تک تک قشقایی های عزیز، وظیفه ی خود میدانم تا همبستگی و ویژگیهای ایلی این گنجینه و یادگار ممتاز باستانی و جامعه شناسی ایران را که در خلال ۲۳سال تدریس در دانشگاههای کشور و برخورد با قشقایی های عزیز تجربه کرده ام گوشزد نمایم.
ایل بزرگ قشقایی در کمرکش زاگرس نماد دیرینه و کهنی از فرهنگ عاطفه ،غیرت و سیاست است ،ایل بزرگ قشقایی در گذر از ایلراه ها و مالروهای کشور همواره به چهار ویژگی توجه خاص داشته است و این ویژگیهای برجسته ی چهارگانه عبارتند از: ایمان به خدا،نان حلال ،غیرت ایلیاتی وسیاست مدبرانه .

۱- ایمان به خدا :

درکسب ایمان و دلبستگی به دین اسلام و مذهب سرخ و خونبار تشیع قشقاییها همیشه پیشتاز ،صبور و ایثارگر بوده اند و این برجستگی در آمار علمای قشقایی(آیت الله جهانگیر قشقایی و بزرگمرد ایمان و فرهنگ آقای محمد بهمن بیگی و…) وآمار شهدای قشقایی در تمام ادوار تاریخ ایران و انقلاب اسلامی مشهود بوده ،هست و خواهد بود.

۲- نان حلال :

شیر مردان و شیر زنان ایل قشقایی در کنار ایل بختیاری که نماد انسجام ایلات ایران است همواره به کسب حلال وخوردن نانی که حاصل دسترنج فرزندان برومند قشقایی است کمرهمت بسته اند و این همت را در به ندای انسان و زنگ درا آمیختن در عرصه های ییلاق و قشلاق هنگامی که عشایر ورزیده و رنج کشیده ی قشقایی گوشنواز و چشمنواز طبیعت زیبای استانهای خوزستان ،بوشهر،کهگیلویه و بویراحمد ،فارس و اصفهان هستند میتوان در ژرفنای وجود حس کرد ،صدای درایی که از قرنها پیش با نسلهای قدیم و جدید انسان و دام در هم آمیخته است.

برای کسب نان حلال دستها و پاهای این عشایر شجاع در خلنگزارهای خشن و صخره های تیز جغرافیای عظیم قشقایی همیشه خسته و خون آلود بوده اند اما صرف یک فنجان چایی هیزمی در دامان طبیعت زیبای قشقایی تمام شهامت و سخت کوشی قشقاییها را دوباره جان تازه می بخشد .(نانشان از شیر مادرانشان حلالتر باد.)

۳- غیرت ایلیاتی:

غیرت ایلیاتی قشقایی هم سنگ با ایمان و سخت کوشی شیرمردان و شیرزنان ایل همیشه غیور قشقایی برای این ایل بزرگ هزینه های کمرشکنی داشته است که با مطالعه ی ثبات ،ساختار و مانایی مفتخرانه ی ایل در جانقشانی ، ایثار ، همبستگی ،میهماننوازی و دشمن شناسی زیرکانه ی این ایل بزرگ ریشه دوانده و به یادگار مانده است، در جایی که ظلم و ستم حکمفرما باشد قشقایی سر می دهد و زیر بار ننگ نمی رود. همدلی مدبرانه ، بی حاشیه ،آرام و بدون تنش خصیصه ی جدایی ناپذیر پیکره ی استوار شخصیت غیرتمند قشقایی است. و این شعر زیبا را معنا می بخشد .

“عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است دادن سر نه عجب داشتن سر عجب است.”

۴- سیاست مدبرانه :

در سیاست نرم و موقرانه ی قشقایی متون پیچیده و موزونی که آغشته به وزانت است همواره رخنمون گردیده است و به ساده ترین بیان سیاسی قشقایی همیشه نرم سخن گفته و محکم عمل کرده است اگرچه نمیتوان بر پرخاش جوانان برومند و غیور قشقایی خرده گرفت که گاهی چون پلنگ زخمی بر دشمنان حمله ور شده اند اما در غالب موارد جوانان این ایل، فرمانبردار پیران خردمند خویش بوده اند.
علیجان اسدپور
مدرس دانشگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد
بنیانگذار مهاجرت معکوس از شهر به روستا در ایران
عضو هیات علمی موسسه ی علمی کاربردی وزات جهاد کشاورزی
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
عضو انجمن مخترعین ایران.


+ارسال مطلب یا عکس در مورد این موضوع

اقلید جان

سلام،مدیریت فنی سایت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *